تنگی دریچه آئورت (AS)

تشخیص و درمان تنگی دریچه آئورت 

 

تنگی‌ دریچه  آئورت مهم‌ترین بیماری دریچه‌ای قلب در کشورهای توسعه‌یافته است که بیشتر  افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌سازد.. تنگى دژنراتیو (دریچه‌هاى شدیداً کلسیفیه) شایع‌ترین علت تعویض دریچهٔ آئورت در بزرگسالان است. بسیاری از بیماران دچار تنگی بی‌علامت آئورت، مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان کرونر نیز هستند که این موارد را هم باید با دقت ارزیابی و درمان کرد. تنگی دریچه آئورت با  عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب همراه است.

تنگی ائورت

تنگى آئورت در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی). بروز تنگی قابل‌توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ می‌دهد. با وجودی که میزان بقا در بیماران بی‌علامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

پاتوفیزیولوژی و سیر طبیعی

آسیب‌شناسی تنگی آئورت شامل فرآیندهایی شبیه به آترواسکلروز عروقی  است  بنابراین تمام عوامل خطر بیماری عروقی قلب، جز عوامل خطر بیماری تنگی آئورت محسوب می شوند.

سیر طبیعی تنگی آئورت شامل یک دوره نهفته طولانی است که طی آن تشدید پیشرونده انسداد خروجی بطن چپ منجر به تغییرات هیپرتروفیک در بطن چپ می‌شود. با کاهش سطح دریچه آئورت به کمتر از نصف اندازه طبیعی آن، اختلاف فشار قابل‌توجهی بین بطن چپ و آئورت صعودی (در اکوکاردیوگرافی یا اندازه‌‌گیری مستقیم حین کاتتریزاسیون قلبی) ایجاد می‌شود. این تغییر بیانگر افزایش جبرانی فشارهای بطن چپ است که به حفظ فشار سیستمیک مناسب کمک می‌کند. یکی از پیامدهای این وضعیت، بروز هیپرتروفی ( افزایش ضخامت عضله قلبی) بطن چپ و سپس اختلال کارکرد دیاستولی و افزایش مقاومت در برابر پر شدن بطن چپ است. بنابراین، برای پرشدگی کافی بطن چپ در دیاستول و کمک به برقراری حجم ضربه‌ای کافی، باید انقباض دهلیز چپ  با قدرت انجام گیرد. افزایش قدرت انقباض کلی میوکارد و تقویت پیش بار با افزایش انقباض دهلیزی سبب حفظ کارکرد سیستولی بطن چپ می‌شود و در واقع بیمار در وضعیت بی‌علامت باقی می‌ماند.

تنگی آئورت

طی دوران نهفته بدون علامت، هیپرتروفی بطن چپ و تقویت پیش‌بار توسط دهلیز، افزایش پس‌بار ناشی از تنگی آئورت را جبران می‌کند. با تشدید بیماری، فرآیندهای جبرانی کفایت خود را از دست می‌دهند و سبب بروز علایم نارسایی قلب، آنژین یا سنکوپ می‌شوند. با تشدید تنگی آئورت و کاهش سطح دریچه آئورت به یک سانتی‌متر مربع یا حتی کمتر، ممکن است تغییرات کارکرد بطن چپ دیگر برای غلبه بر انسداد جریان خروجی و حفظ عملکرد سیستولی (حتی در صورت همراهی با افزایش پیش‌بار) کافی نباشد. 

  نقص به وجود آمده در کارکرد سیستولی، چه به تنهایی و چه همراه با اختلال کارکرد دیاستولی، ممکن است به بروز بالینی نارسایی قلب منجر شود. همچنین هیپرتروفی پیشرونده بطن چپ بر اثر تنگی آئورت منجر به افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن ( و در نتیجه ایسکمی قلبی) می‌شود؛ همزمان، هیپرتروفی میوکارد ممکن است موجب فشار بر روی شریان‌‌های کرونری داخل عضله قلب شود که مسئول خونرسانی هستند و این می‌تواند حتی در غیاب بیماری عروق کرونر، سبب بروز آنژین (درد قلبی) شود. به علاوه، با شدت یافتن تنگی آئورت، برون‌ده قلب دیگر با فعالیت کردن افزایش بیشتری پیدا نمی‌کند. در این شرایط، افت مقاومت عروق سیستمیک که به طور طبیعی با انجام فعالیت ایجاد می‌شود ممکن است موجب افت فشارخون و سنکوپ فعالیتی  شود. بروز برخی آریتمی ها می تواند موجب سنکوپ استراحتی شود.

 تنگی آئورت

تشخیص علایم و نشانه‌ها

تظاهرات بیماری می‌تواند متنوع باشد. علایم کلاسیک تنگی آئورت شامل علایم نارسایی قلب مثل  تنگی نفس فعالیتی،  آنژین و سنکوپ است. ظهور این علایم ، نشان‌دهنده تنگی قابل‌ملاحظة آئورت بوده  و در این شرایط باید لزوم تعویض دریچه را مد نظر قرار داد. برخی از بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت (به ویژه سالمندان)، ممکن است با علایم مبهمی مراجعه کنند و در ابتدا تنها علایمی به صورت کاهش تحمل فعالیت بدون مشخص بودن علایم کلاسیک بیماری را بروز دهند. برخی دیگر ممکن است شروع حادتری داشته باشند و گاهی علایم بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای همراه تسریع می‌شوند مثلا، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در نتیجه کاهش پرشدگی دهلیز، می‌تواند منجر به بروز علایم نارسایی قلب شود یا  گاهی شروع داروهای ضد فشارخون  و یا وازودیلاتوربه منظور درمان فشار خون یا درد سینه در بیمار با تنگی آئورت بی علامت شناخته نشده، موجب بروز سنکوپ گردد.

تشخیص:

معاینه:   یک یافته فیزیکی کلاسیک در تنگی آئورت، سوفل سیستولی خشن افزایش‌یابنده‌ـ‌کاهش‌یابنده است که با بیشترین شدت روی دومین فضای بین‌دنده‌ای سمت راست سمع می‌شود و به سمت شریان‌‌های کاروتید نیز انتشار می‌یابد. این یافته می‌تواند با کاهش قدرت و تاخیر در نبض کاروتید، طولانی‌شدن ضربة نوک قلب و محو شدن یا کاهش‌ پیدا کردن صدای دوم آئورت همراه باشد. با این همه، در سالمندان ممکن است سوفل از شدت کمتری برخوردار باشد. همچنین با افزایش بروز آترواسکلروز و پرفشاری خون در سالمندان، تغییرات کلاسیک ایجاد شده در نبض کاروتید ممکن است از نظر دور بمانند. یافته‌های معاینه بالینی به تنهایی قادر به رد کردن تنگی آئورت نیستند.

 اکوکاردیوگرافی داپلر:   به عنوان روش مطمئن و دقیق برای بیماران دچار علایم کلاسیک تنگی آئورت توصیه می‌شود. این روش برای برآورد سطح دریچه آئورت، حداکثر و میانگین اختلاف فشار دو سوی دریچه و حداکثر سرعت جریان آئورت مفید است.

همچنین اکوکاردیوگرافی اطلاعات خوبی را در زمینه کارکرد بطن چپ، فشار پرشدگی بطن چپ و اختلالات همزمان دریچه‌های دیگر فراهم می‌کند.

تست ورزش:  تست ورزش برای ارزیابی بیماری عروق کرونر همزمان ( که با توجه به ریس فاکتور های مشابه شایع نیز می باشد) یا تعیین میزان تحمل فعالیت در بیماران دچار تنگی خفیف تا متوسط آئورت انجام می شود. افتراق بین بیمارانی که واقعا بی‌علامت هستند از کسانی که سطح فعالیت معمول آنها به کمتر از آستانه ایجاد علایم کاهش‌یافته، حایز اهمیت است. در طی تست ورزش  در صورتی که بیمار با رسیدن به کمتر از ۸۰ حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده دچار علامت شود یا پاسخ فشار خون وی غیرطبیعی باشد، عمل تعویض دریچه آئورت را باید مد نظر قرار داد. با این وجود  گاهی از انجام این آزمون‌ در کسانی که به تنگی‌ قابل‌توجه آئورت مبتلا هستند خودداری باید کرد  زیرا خطر مرگ هنگام انجام آزمون وجود دارد.

آنژیوگرافی کرونری: با توجه به همراهی زیاد درگیری عروق کرونری با تنگی آئورت، آنژیوگرافی تشخیصی قبل آز جراحی دریچه در بماران بزرگسال توصیه می شود.

درمان

 درمان  داروئی موثری برای تنگی آئورت وجود ندارد. کنترل عوامل خطر ( مثل بیماران کرونری قلب) موجب کاهش پیشرفت آن می شود.  تعویض دریچه آ‌ئورت تنها درمان موثر برای تنگی آئورت شدید  است. ترمیم دریچه  آئورت توصیه نمی شود. میزان متوسط مرگ و میر حوالی عمل جراحی حدود ۴% و خطر اختلال کارکرد دریچه مصنوعی با درمان مناسب  نزدیک به %۱ در سال است.مصرف داروی ضد انعقادی وارفارین ضروری است.

 

در بیماران علامت‌دار:   پس از علامت‌دار شدن تنگی آئورت، میزان مرگ به شدت افزایش می‌یابد. متوسط میزان بقای کلی در بیماران علامت‌دار بدون انجام عمل جراحی، حدود ۳-۲ سال است. با این همه، اگر یافته‌های اکوکاردیوگرافی تنها مطرح‌کننده تنگی متوسط آئورت باشند، به آزمون‌های تشخیصی بیشتری (مانند آنژیوگرافی کرونری، آزمون ارزیابی کارکرد ریه و بررسی آریتمی) نیاز است.

 

در بیماران بی‌علامت:  تعویض دریچه آئورت برای بیماران بی‌علامت مبتلا به تنگی شدید آئورت به همراه اختلال سیستولی بطن چپ در زمینه تنگی شدید آئورت نیز توصیه می‌شود و تعویض دریچه آئورت می تواند و کارکرد بطن چپ را بهبود ‌بخشد. 

 

با این همه، در برخی بیماران  از جمله افراد دچار بیماری شدید. یا بیمارانی که در نزدیکی مراکز مراقبت پزشکی زندگی نمی‌کنند یا امکان پیگیری منظم و مکرر بعد جراحی قرار گیرند ، تحت‌نظر گیری و پایش دقیق توصیه می‌شود

پایش و ارجاع:پایش دقیق تا زمان ظهور علایم در بیشتر بیماران دچار تنگی‌ بی‌علامت آئورت اقدامی مناسب است. اکوکاردیوگرافی سالانه در موارد تنگی شدید آئورت، هر ۲-۱ سال برای تنگی متوسط آئورت و هر ۵-۳ سال برای تنگی خفیف آئورت به طور مرتب انجام شود. از آنجایی که علایم بالینی بهترین شاخص‌های تاثیر بیماری روی وضعیت همودینامیک هستند، در فواصل منظم باید از بیمار شرح حال دقیق گرفته شود

 

درمان طبی در هنگام پایش دقیق:   هیچ درمان دارویی که بتواند پیشرفت بیماری دریچه آئورت را به تاخیر اندازد یا بقا را افزایش دهد، شناخته نشده است. مگر استاتین ها که  پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط  آئورت  در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌داری کمتر میشود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند. با این همه، بسیاری از بیماران مبتلا به تنگی بی‌علامت آئورت به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری عروق کرونر نیز دچار هستند. این وضعیت‌ها باید به دقت کنترل شوند.

 

فشار خون بالا :

نزدیک به نیمی از بیماران دچار تنگی آئورت، به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند. درمان  فشار خون بالا در بیماران مبتلا به تنگی بی‌علامت آئورت توصیه می‌شود. اما، بیماران دچار تنگی آئورت ممکن است به داروهای ضد فشار خون حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و عوارض بروز کند.

داروهای کاهنده فشار خون باید با دوز کم شروع شوند و برای رسیدن به اثر مناسب به تدریج افزایش داده شوند. مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به خوبی تحمل می‌شوند و تحمل فعالیت را می‌افزایند و در بیماران علامت‌دار مبتلا به تنگی شدید آئورت سبب کاهش تنگی نفس می‌شوند. نسل دوم مسدود‌کننده‌های دی‌هیدروپیریدینی کانال کلسیم در بیماران دچار تنگی آئورت بی‌خطر است. دیورتیک‌ها را باید با احتیاط تجویز کرد زیرا می‌توانند پرشدگی بطن چپ در هنگام دیاستول را کاهش دهند و این مساله می‌تواند موجب کاهش برون‌ده قلب شود. استفاده از مسدود‌کننده‌های محیطی آلفا می‌تواند منجربه افت فشار خون یا سنکوپ شود و باید از تجویز آنها خودداری کرد.

 

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی در %۵ از بیماران مبتلا به تنگی آئورت روی می‌دهد. وجود ریتم فیبریلاسیون ممکن است ارزیابی تنگی آئورت را با اکوکاردیوگرافی با چالش مواجه سازد. شروع جدید فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند بروز نارسایی قلب را در بیمار دچار تنگی قابل توجه دریچه آئورت که بی‌علامت بوده است، تسریع کند. کنترل ضربان قلب برای فراهم کردن زمان لازم برای پرشدن مناسب قلب در هنگام دیاستول با اهمیت است.

 

خطر بیماری کرونر

وجود همزمان بیماری شریان‌‌های کرونر در بیماران مبتلا به تنگی آئورت شایع است زیرا عوامل مستعد کننده مشابه دارند. مداخلات درمانی شامل: قطع مصرف سیگار، شرکت منظم در ورزش ولی کنترل شده از نظر شدت و رژیم غذایی مناسب و صحیح ، کنترل قند خون و  کلسترول بالا است. بیماران دچار تنگی خفیف آئورت نباید در انجام فعالیت فیزیکی محدود شوند. بیماران بی‌علامت مبتلا به تنگی متوسط تا شدید آئورت باید از انجام فعالیت‌های شدید یا رقابتی که دربرگیرنده نیاز عضلانی استاتیک و دینامیک قابل‌توجه است، خودداری کنند، هر چند که انجام فعالیت‌های دیگر بی‌خطر است.

 

پیشگیری از آندوکاردیت باکتریایی:   با آنتی‌بیوتیک در بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض دریچه آئورت قرار گرفته‌اند، توصیه می‌شود

 

79 comments

  1. به نام خدا
    با سلام خدمت شما
    همسر بنده از کودکی دچار تنگی آئورت اکتسابی می باشد ودرجه آن هم شدید است. بعد از زایمان میترال هم دچار تنگی ونارسایی شده است ودکتر گفته اند که هر ۶ماه یکبار اکو کنیم تا در زمان احساس خطر دریچه ها را تعویض کنیم. ایشان الان ۲۶سالشون است. می خواستم لطف کنید بفرمایید عملش چقدر خطرنلک است راستش من خیلی خانمم را دوست دارم وخیلی استرس ونگرانی دارم. ممنون می شوم اگر پاسخ مرا بدهید.

    • با سلام
      راستش عمل جراحی قلب همیشه با یک سری مشکلات احتمالی ممکنه روبرو بشود ولی در صورت ضرورت، همیشه انجام ان بهتر از انجام ندادن است
      پیگیری دورهای و در صورت ضرورت جراحی و تعویض یا ترمیم دریچه از نظر تعادل سود و خطر ، به نفع بیمار است.
      به خدا توکل کنید.بسیاری اوقات جراحی به نفع بیمار تمام می شود.
      به امید بهبودی

  2. به نام خدا
    سن مناسب برای عمل دریچه ائورت در کودکان مبتلا به اختلال مادرزادی چه زمانی است؟

    • سلام
      زمان جراحی دریچه ائورت خیلی به سن ربط نداشته و به نوع و شدت بیماری دریچه ائورت ربط دارد و فقط گاهی در صورت ضروری نبودن جراحی دریچه ائورت تا کمی بزرگتر شدن کودک و بهبود وضعیت بالینی صبر میکنند به شرطی که تاخیر ضرری نداشته باشد.
      به امید سلامتی و بهبودی

  3. با سلام
    مادر من ۶۸ سالشه دچار تنگی دریچه آئورت می باشد گفتن باید عمل بشه آیا به نظر شما دریچه های مکانیکی بهتره یا بافتی ؟

    • با سلام
      بالای ۶۵ سال معمولا از دریچه بافتی استفاده می شود و لی به عوامل دیگری هم مثل وضعیت فیزیولو‍یک بیمار و نیز وجود اندیکاسیون دیگری برای استفاده از وارفارین ( آنتی کواگولان) دارد که ممکن است پزشک تصمیم به تعبیه دریچه فلزی بگیرد

  4. با سلام
    با اطلاعات داده شده نمی توان نظر داد.
    تمتم اطلاعات اکو ومعاینه بیمار برای تصمیم گیری لازم است. با پزشک قلبتان مشورت کنید

  5. دختر م ۵ساله باتنکی دریچه اعورت با درجه ۴۵ ازدی ماه وخوشبختانه فعلا دریچه سالم نوبت عمل بیمارستان دولتی دادن مرداد ایا میشه تا اون موقع صبر کرد یا اینکه بیمارستان خصوصی اقدام کرد

    • سلام.
      اگر گرادیان ۴۵ دارد و نارسایی قلب ندارد، مشکلی نیست می توانید چند ماهی صبر کنید اما نظر متخصص قلب کودکان خود را که بیمار را معاینه کرده را نیز بپرسید. شاید دلیلی برای نیاز به جراحی زودتر داشته باشد که شما نمی دانید!
      با آرزوی سلامتی و بهبودی.

  6. سلام من مشکل تنگی آئورت دارم , و به فعالیت های روزانه هیچ مشکلی ندارم فقط موقع فوتبال نفس کم میارم . رفتم اکو گرفتم جوابش
    ۱- mild aortic stenos
    aortic root diameter ….. 26 mm
    aortic wall opening …… 20 mm
    max V ……… 210cm/sec
    mean velocity……….152 cm/s
    max P ……….. 18 mmHg
    سن من هم ۱۸ هست ………. اگه میشه راهنمایی ام کنید و بگید دارو چی باید بخورم و آیا فوتبال بهم ضرر داره ؟؟؟

    • سلام
      با اطلاعات داده شده تنگی مهمی ندارید
      قط مشص نشده آئورت دو لتی است یا سه لتی.
      نگران نباشید
      ورزش بلامانع است.

      • سلام، چقدر امکان داره که تنگی خفیف ائورت( که به صورت مادر زادی بوده و تا سن ۲۱ سالگی و اخرین اکو برای سه ماه پیش جوابش
        Bicuspid AOV with( fused RCC to NCC) no AI/mild AS(PG=35mmHg MG=22mmGh)
        بود) ظرف مدت یکسال پیشروی و منجر به بزرگ شدن قلب و مرگ ناگهانی شه؟
        خواهشمندم پاسخ بنده رو در اولین فرصت ممکن بدید.

        • سلام
          نگران نباشید.
          پیشرفت بیماری بسیار تدریجی بوده و مرگ ناگهانی در این مرحله مطرح نمی باشد.

  7. با سلام
    ۲۳ سالمه ،از بچگی دکترهای زیادی رفتم و هیچ وقت به من نگفتن که بیماری دارم.دو سال گذشته به بدنم فشار زیادی در اثر مسافرتهای هفتگی طولانی اومد(نه قلب بلکه خستگی زیاد)البته الان هیچ گونه مشکلی ندارم .برای یه بیماری دیگه نزد یه دکتر رفتم و ایشون گفتن قلب مشکل داره بهتره اکوکاردیوگرافی انجام بدم و دکتر تشخیص داده که مادر زاد مشکل تنگی دریچه آئورت دارم ولی خطرناک نیست و فقط باید چربی و نمک کم بخورم وسالی یک بار اکو بگیرم و چاق نشم جواب اکوی من این بود:

    MITRAL VALVE: Mild prolapse of mitral valve with minimal regurgitation.
    &
    AORTA: Aortic valve was mildly thickened.Aortic valve stenosis with 25-30 mmhg peak and 14 mmhg mean trans-valvular gradient.دکتربابک حیدری اقدم دکترم بود متاسفانه وقت نکردم ازشون سوالهایی که تو ذهنم بپرسم لطفا شما این سوالات رو پاسخ بدید آیا این بیماری خیلی حاده و لازمه به خواستگارم بگم چون ممکنه در صورت فهمیدن این بیماری منصرف بشن و اینکه در روند زندگی من ممکنه تاثیری بزاره مثلا بچه دار شدن و ….

    • سلام
      تنگی خفیف آئورت دارید
      فعلا مشکلی نیست ولی ممکنه ده ها سال بعد مشکل ساز بشه و بعد…؟
      برای حاملگی طی چند سال اخیر معمولا مشکلی نیست و فقط باید تحت نظر پزشک باشید.

  8. با سلام و خسته نباشید و سپاس از سایت واطلاع رسانی خوبتون
    من خواهرم عمل تعویض دریچه میترال و آئورت انجام داده و چند روزیه مرخص شده.از لحاظ فیزیکی مشکلی نداره تنها شبها قیل ازخواب دچار هذیان گویی شدید میشه که بعضی وقتها تا ۲ ساعت طول میکشه به نظر شما چه کار باید کرد؟

    • سلام
      احتمالا آثار داروی بیهوشی و مسکن های استفاده شده است.و بعد چند روز بهبود می یابد.
      در صورت ادامه هزیان با پزشکتان مشورت کنید.

  9. سلام
    پدر من دو هفته پیش عمل تعویض دو دریچه ( میترال و ائورت ) را در سن ۶۹ سالگی انجام دادن
    بعد از عمل ۳ روز بدون هیچ مشکلی راضی از عمل بودیم ولی بتدریج دچار ضعف و بیحالی شدید
    شدند و مهم تر اینکه پس از گذشت ۲ هفته از عمل طی ۲۴ ساعت شبانه روز شاید ۲۰ ساعت را درخواب
    میگذرانند لطفا راهنمایی کنید ایا این خواب زیاد و بیحالی بعد از عمل طبیعی است ؟

    • سلام
      اگر در داروهای تجویزی آرامبخش یا خواب آور ندارید باید با پزشک معالج مشورت کنید.

  10. باعرض سلام و خسته نباشید دختری ۳۴ ساله و مجرد هستم. ۸سال پیش جراحی تعویض دریچه را انجام دادم.البته مشکل روماتیسم هم دارم.دریچه استفاده شده برای من دریچه خوکی است .و بعدازازدواج و بارداری مجددا باید جراحی شوم. سوالات من این است : اول اینکه این مسئله چقدر می تواند برروی بارداریم درآینده تاثیر بگذارد و مشکل سازباشد.دوم اینکه من اغلب احساس درد درسمت چپ بدنم و شانه ودستم دارم و این حالت هنگام استرس بیشتر می شود.این درد علامت چیست و می تواند خطرناک باشد

    • سلام
      هدف تعبیه دریچه حیوانی ، تسهیل روند بارداری است و مشکل زیادی در بارداری نخواهید داشت.
      درد شما بنظر درد غیر قلبی می رسد و مربوط به تعویض دریچه قلب نمی باشد.

  11. باسلام خدمت شما .دختر من مبتلا به سندرم ویلیامز میباشد وبا تنگی شدید دریچه آئورت میباشد و الان پنج ماهه است با توجه ه بیماری اش عمل لازم است و احتمال زنده بودن ان چند درصد است ماه قبل گرفتگی ۶۰ درصد بود الان یک ماه میشود که اکو نگرفتیم چون سه قلو داریم و این قل آخر است از شما مخواهم احتمالات و وقوع این بیماری را بگویید. ممنون از راهنمایی اتان

    • باسلام خدمت شما .دختر من مبتلا به سندرم ویلیامز میباشد وبا تنگی شدید دریچه آئورت دچار میباشد وهمچنین سوراخ مشکوک دارد و یکی از رگه هم باز است و قبلا هم به او پراپرانول میدادیم و الان پنج ماهه است با توجه به بیماری اش عمل لازم است و احتمال زنده بودن ان چند درصد است .ماه قبل گرفتگی ۶۰ درصد بود ودکتر بعد از اکو گفت به هشتاد برسد خطر ناک است الان یک ماه میشود که اکو نگرفتیم چون سه قلو داریم و این قل آخر است از شما میخواهم احتمالات و وقوع این بیماری را بگویید. و آیا اینکه تا چه مدت زنده است درضمن وزن کم دارد ولی دو قل دیگر هرکدام
      سه کیلو بیشتر ازاین قل سوم دارند خواهشمندم راهنمایی کنید

    • سلام
      تعویض دریچه آئورت در صورت شرایط جسمی مناسب در این سن خطر حدود ۱۰ درصدی دارد.
      عوامل جسمی و سایر شرایط همراه درصد خطر را می افزاید. در این مورد با جراح مربوطه صحبت کنید.

  12. سلام ببخشیددختر ۶ساله ای دارم در سن ۹ماهگی متوجه شدیم تنگی دریچه دولتی (ائورت )داره با گرادیان ۳۰ هر ۶ماه یکبار اون را به اکو میبریم میخواستم بپرسم آیا می شود اصلا تنگی تغییر نکنه دکتر میگه احتمالش هست تغییر کنه شاید هم تغییر کنه .البته کمی هم نارسائئ داره . خواهش میکنم واقعیت را بگویید وآیا میتونه بعد اگر کارش به عمل برسه میتونه زندگی عادی داشته باشه ازدواج کنه وبچه داره بشه ( خیلی عاشقشم )

    • سلام
      فکر کنم قبلا سئوال کرده بودید و من جواب داردم.
      باید پیگیری کنید. نگران نباشید.ممکنه هیچ وقت نیاز به جراحی پیش نیاید، اگر هم نیاز به جراحی باشد امروزه که زیاد سخت نیست تا ۲۰-۳۰ سال بعد هم که خدا میداند علم چقدر پیشرفت میکنه و روش های جدید در دسترس خواهد بود.

  13. باسلام و خسته نباشید
    من قصد ازدواج با آقایی رو دارم که ایشون ۳۳سالشونه و ۲۰سال پیش تعویض دریچه آئوت داشتند. هر شب یه قرص میخورند و بنظر مشکلی ندارن. من راستش برای آینده نگرانم که نکنه اتفاقی بیفته و خدایی نکرده طوری بشه. نمیدونم طول عمر این افراد چطوریی و کلا چه مشکلاتی دارند؟ آیا فعالیت شدید بدنی که ضربان رو بالا ببره براشون مضره؟ در ضمن مشکل سینوزیت دارند، ینی سرما میخوره بینیشون گرفتس…..
    کلا بسیار نگرانم میترسم از این ازدواج! ولی خودشون بسیار فرد خوب و مهربونین و تنها ایرادشون اینه. کلا موندم چیکار کنم:(
    ممکنه راهنماییم کنید؟

    • سلام
      دریچه آئورت فلزی ، معمولا سالهای زیادی کارایی دارد و فقط باید با مصرف وارفارین منظم از ایجاد لخته روی دریچه پیشگیری کنند.
      ازدواج این افراد بلامانع است و معمولا مشکلی پیش نمی آید مگر برای دریچه عارضه ای ایجاد شود.
      با توکل به خدا ، در صورت تطابق سایر شرایط اقدام کنید.

  14. باسلام و خسته نباشید
    دریچه آئورت قلب دخترم دو شاخه است دکتر مجتهدزاده گفتند مادرزادی است می خواستم نظر شما رو بدونم
    با توجه به افزایش سنش مشکل ساز نمیشه ؟

    • سلام
      آئورت دولتی مشکل مادرزادی بوده و باید تحت نظر و اکو سالیانه بوده سیر بیماری پیگیری شود. احتمال افزوده شدن نارسایی یا تنگی دریچه آئورت در آینده هست ولی ممکن است هیچ گاه به جراحی و …. نیاز نیابد.
      نگران نباشید.

  15. سلام و عرض خسته نباشید من قبل از عید یعنى اسفند ٩١ رفتم دکتر اکو کرد گفت تنگى خفیف آئورت دارى روغن زیاد نخور که سایز v:1.88 بعد اردیبهشت ٩٢ رفتم یه دکتر دیگه اونم اکو کرد گفت تنگیت کم شده v:1.71 که گفت نرمالش ۱٫۷ هست و دارو هم متورال میخورم و گفت قطع کن لطفا در مورد این توضیح بدین ممنون و به امید خدا

    • این مقادیر وابسته به سن است. ولی ولوسیته دریچه کمی بالا است ولی هیچ کدام خیلی خطرناک نیست. و اگر سن بالا دارید یا ائورت شما اهکی باشد باید پیگیری کنید.

  16. با سلام و خسته نباشید اقای دکتر من عمل تعویض دریچه ی فلزی انجام دادم ۲۱ سال دارم چون دریچهی حیوانی سایزم گیر نمیومد این دریچه را گذاشتند من علاقه به بچه دارم یعنی من نمیتونم با این دریچه بچه دار بشم؟ ایا میشه تا ۱۰ سال اینده دریچه فلزیمو برداشته حیوانی بزارم بعد از بچه دار شدن دوباره فلزی بزارم البته به صورت جراحی بسته؟ خیلی ناراحتم خواهش میکنم جوابمو بدید با تشکر

    • سلام
      تعویض مجدد دریچه که معقول نیست و ریسک بالا دارد و به روش بسته انجام نمی شود ولی حاملگی با قبول مختصر رسیک و مراجعات منظم به پزشک قابل انجام است.

  17. با سلام و خسته نباشید اقای دکتر من عمل تعویض دریچه ی فلزی ائورت انجام دادم ۲۱ سال دارم چون دریچهی حیوانی سایزم گیر نمیومد این دریچه را گذاشتند من علاقه به بچه دارم یعنی من نمیتونم با این دریچه بچه دار بشم؟ ایا میشه تا ۱۰ سال اینده دریچه فلزیمو برداشته حیوانی بزارم بعد از بچه دار شدن دوباره فلزی بزارم البته به صورت جراحی بسته؟ خیلی ناراحتم خواهش میکنم جوابمو بدید با تشکر

  18. با سلام
    دریچه من آهکی هست ولی دکتر هیچ دارویی برای من تجویز نکرد و فقط گفتند که باید عمل کنی آیا با خوردن دارو ممکن هست بهبودی حاصل بشه و نیازی به عمل جراحی نشه؟
    در غیر اینصورت لطفا از عوارض بعد از عمل جراحی تعویض دریچه بنویسید و اینکه چه خطراتی در طی عمل وجود دارد؟

  19. با سلام .من قصد ازدواج با آقایی رو دارم که دریچه آئورت دو لتی دارن و همچنین افتادگی میترال.میخواستم بدونم ازدواج با ایشون مشکلی دارد مثلا ممکن است این ایراد مادرزادی به فرزندمان منتقل شود و اینکه در زندگی عادی با مشکل خاصی روبرو میشویم ؟ خیلی ممنون

    • سلام. اگر تنگی یا نارسایی مهمی در دریچه آئورت ندارند معمولا مشکل عمده ای ایجاد نمی شود .
      احتمال به ارث رسیدن بیماری بسیار کم و قابل اغماض است. نگران این مورد نباشید.

  20. با سلام و خسته نباشید
    من به علت تنگی دریچه آئورت مادر زادی د سن ۱۴ سالگی عمل تعویض دریچه فلزی آئورت انجام دادم و به طور مرتب وارفارین مصرف میکنم و یک مقدار کم احساس تپش قلب میکنم ولی تا بحال مشکل خاصی نداشتم الان که سن من به ۲۸ سال رسیده و اندام و وزن من نسبت به ۱۴ سال پیش رشد زیادی داشته آیا مشکلی در آینده نخواهم داشت و نیازی به تعویض مجدد دریچه ندارم ؟معمولا در این موارد با توجه به افزایش سن و وزن چه کارهایی انجام میشود؟
    با تشکر

    • سلام. نگران نباشید و فکر این موارد را نکنید.
      وارفارین را مرتب مصرف کرده و به چک PT توجه کنید.
      اگر در طی اکو های سریال کنترل ،گرادیان دریچه خیلی بالا نباشد نیازی به تعویض دریچه نخواهد بود.

  21. با سلام ، میخواستم بدونم مشکل بودن بارداری با دریچه ی فلزی از فلز بودن جنس دریچه است یا از قرص وارفارین؟ در صورت جایگزین شدن قرص دیگر روند بارداری بهتر پیش خواهد رفت؟

    • مشکل وارفارین است.

  22. سلام آقای دکتر
    عمه ی بنده به تنگی دریچه ی آئورت مبتلا هستن و فقط هجده سالشونه.
    دوماهه باردار هستن و به خاطر دردهای گاه و بیگاه زیرسینه ی چپشون به متخصص مراجعه کردند.
    پزشک معالجشون با توجه به پیشرفت بیش از حد بیماری مادرزادیشون که تا همین چند وقت پیش ازش بی اطلاع بودند و نیاز مبرم به عمل جراحی دستور سقط جنین رو دادند.
    اما ایشون راضی به انجام این کار نیستن چون جنین کاملا سالمه و درحال حاضر هیچ مشکلی نداره.
    میخواستم ازتون خواهش کنم راهنمایی کنید و بفرمایید با توجه به شرایط ایشون سقط جنین حتما لازمه یا نه؟
    مخصوصا اینکه ایشون الان به هیچ عنوان آمادگی روحی لازم برای جراحی رو ندارن و حاضر به عمل نیستند.
    با سپاس!

    • سلام. پاسخ اینترنتی و بدون معاینه به این سوال درست نیست ولی بطور کلی اگر تنگی اءوت شدید باشد تحمل آن در باردار ی بسیار مشکل تر خواهد بود و سقط توصیه می شود .
      حتی اگر علامت دارنباشد نباشد می تواند مشکلاتی برای بیمار ایجاد کند.

  23. سلام آقای دکتر،من به طور مادرزادی دچار بیماری قلبی هستم که اوایل فکر می کردم مشکل از دریچه میترال بنده هست اما طی اکوی اخیر متوجه شدم دچار آئورت دو لتی هستم.تقریبا ۷ ماه پیش من دچار یه ناراحتی عصبی و سردرد و حالت تهوع و فشار خون شدم که بعد از اون احساس سنگینی در قلب و تنگی نفس و مشکل در انجام فعالیت های روزانه هستم نتیجه ی اکویی که گرفتم
    AORTA: Ascending aorta is dilited (39mm) aorta arch is
    diliated (37mm)descending thoatcic aorta has mild narrowing with mild diastolic flow compatible with mild coarctation of aorta .
    PVs: drainage of RUPV is normal with S<D
    بنا به تشخیص شما درجه حاد بودن مشکل بنده چقدره؟

    • سلام. نگران نباشید. با اطلاعات داده شده فعلا فقط با درمان دارویی و پیگیری کافی است . بسته به سن فعلی شما پیش آگهی متفاوت خواهد بود ولی در کل نگران نباشید

  24. سلام آقای دکتر . ضمن دعای سلامتی شما؛ من از افغانستان هستم. ۹ ماه قبل در آنکارا ترکیه دریچه آئورت قلبم را با میتالیک تبدیل کردم. چون ضربان قلبم پایین تر از حد معمول بود بعد از ۱۸ روز پسمیکر در طرف چپ زیر عضله دلتوید نصب کردند. چون لاغر هستم. در این مدت هنوز ضعف دارم و و وزنم هم ازدیاد نیافته است. نمیدانم که علت ضعیفی و کم وزنی ام چیست> . روز یک قرص وارفارین نیز استفاده می کنم و بطور منظم آی ان آر خود را نیز آزمایش می کنم که کدام نرمال هست. هنوز چنند مشکل دارم.( حین بیدار شدن از خواب نفس تنگی دارم – صعف بدنی دارم – و وزنم ازدیاد نمی یابد و کم خون هستم، در برابر هوای سرد میلرزم و مقاومت ندارم.، بعضی اوقات سر درد میشوم و با پراستامول درد سرم از بین میرود. ..لطفا برایم کمک کنید که بدانم مشکلات فعلی ام چگونه از بین برود. سپاس. شهیم از افغانستان

    • سلام. مشکل شما زیاد به مشکل دریچه آئورت مربوط نمی‌شود.
      برای افزایش وزن با یک دکتر تغذیه مشورت کنید

  25. با سلام
    مادرم ۵۰ سالشه سه ماه پیش دچار تنگی نفس شد با مراجعه به دکتر تنگی دریچه ی آئورت با شدت ۴۲ درجه و دو لتی بودن دریچه تشخیص داده شده و عمل تعویض دریچه تجویز شده اما در حال حاضر مشکل خاصی ندارد , به نظر شما میتواند بدون عمل به زندگی خود ادامه دهد؟
    نتیجه ی اکو مری:
    LEV,Reduced systolic function , Hypertrabeculated LV apex
    LAE.
    True bicuspid AV with eccetric anterioly orifice with heavy calcification
    Critical AS,Severe AR
    Dilated AAO 42mm
    minimal MR
    تو رو خدا جواب بدین خیلی نگرانیم
    با تشکر

    • سلام. با نتایج اکو بالا نیاز به جراحی الزامی است

  26. دکترجون سلام خیلی ارادت داریم،بنده ٢٩سالمه و دکتر گفته نیاز به تعویض دریچه آئورت داری…بعد از عمل چه مدت طول میکشه تا بهبودی کامل حاصل بشه،آیا تا آخر عمر محدودیتی چه از لحاظ انجام کارهای فیزیکی و یا ورزش کردن مخصوصا شنا برایم پیش میاد؟؟؟خیلی نگرانم واسترس دارم،دکترم فرمودند نیاز به عمل بنتال داری،باسپاس

    • سلام. دوره نقاهت بعد جراحی چند هفته خواهد بود اما در صورت تعبیه دریچه فلزی نیاز به مصرف وارفارین مادام العمر خواهید داشت.
      ورزش های سبک مثل شنا بلامانع است.

  27. سلام،
    چندی پیش به دلیل ناراحتی قلبی که قبلا هم چند مورد تکرار شده بود
    به پزشک متخصص مراجعه کردم ایشان نوار قلب و تست ورزش و اکو کردند
    و تشخیص دو لتی آورت دادن اطلاعات اکو به شرح ذیل است لطفا بر اساس این
    اطلاعات راهنمایی بفرمایید که نیاز به چه مراقبتهایی دارم و اینکه آیا تنگی آورت دارم یا خیر؟
    خانم هستم با ۳۲ سال..
    End – daistole :3.45
    End-systole: 2.4
    Left atrium: 2.2
    Aortic Root: 2.3
    Lv.septum, diast: 0.4
    Lv.post, wall diast: 1
    Aortic V. 3AV

    • سلام. اطلاعات اکو ناقص و غیر قابل قضاوت است. با پزشک خود مشورت کنید

  28. سلام وقت بخیر
    بنده ۳۴ سالمه و چند روز پیش هنگام مراجعه جهت چکاپ متوجه شدم دریچه آتورت دولتی هست،دکتر گفت که از انجام کارهای سنگین پرهیز کنم
    سوال؟
    اینکه اگر در اینده عمل لازم باشه ایا تبدیل دریچه دولتی خودم به سه لتی توسط جراحی مقدوره؟
    چون روشهای دیگه رو مطالعه کردم عوارض بعد عمل زیادی را دارد.
    ممنون

    • سلام
      نه متاسفانه. راهی بجز تعویض در حال حاضر وجود ندارد.

  29. سلام. دخترم دارای تنگی دریچه ی آءورت بادرجه ۳۵میلیمترجیوه است. الان یکسال و نیمش هست.میخام بدونم مشکلش تا چه حد جدیه؟ توی اکو نوشته AS: mild 35mmhg واینکه در آینده ممکنه مشکلی واسش پیش بیاد.قبلا هم قلبش چند تا سوراخ ریز داشته که همه خدا را شکر بسته شدن در واقع دچار VSD بود که الان خوب شده. لطفا توضیح داده و راهنمایی کنید. ممنون از سایت خوبتون

    • سلام.
      فعلا مشکل ساز نیست. اگر با بزرگ شدن نتواند سازگاری کند و گرادیان افزایش یابد نیاز به مداخله خواهد داشت.

  30. پسر ۴ساله ای دارم که از بدو تولد باتشخیص صدای اصافه متوجه دولتی بودن آئورت شدن و تنگی دریچه آئورت که گرادیان ۶ماهه اول ۱۷و ۳۲بود که بعد از ۶ماه به ۱۱و ۲۱رسید تا چند سری ثابت بود این عدد الان گرادیان ۱۶و ۴۵شده دکتر میگفت به ۶۰برسه باید بالن زده بشه آیا پسر من وضعیتش بدتر شده باید چیکار کنم

    • سلام
      افزایش گرادیان، به مفهوم تشدید مشکل است و باید پیگیری دوره ای گردد. فعلا نمی شه پیش بینی قطعی کرد ولی احتمال پیشرفت با توجه به افزایش گرادیان هست.

  31. سلام خسته نباشین.من آئورتم به تور ژنتیکی تنگ بود و امسال که ۲۱سالم هست برام بالن گذاشتن و خداروشکر فشارم از ۱۹به۱۳ و۱۲امده فشار دو دستم خیلی فرق داشت ولی الان بهتره شده خیلی محدود شده اختلافشون بعد بهم گفتن دریچم دولتی هس دریچه آئورت و الان یه مقدار مشکل کم داره اینو بهم گفتن و بعد گفتن بهترم میشه چون فشار ازش برداشته شده و بعد بهم گفتن احتمالا تا ۲۰سال دیگه دریچه مشکل دار بشه ببخشین من دانشجوی تکنسین اورژانس هستم با این اوصاف به نظرتون برای شغل پر استرسی مث ما میشه به طور عادی ادامه داد حتی بعداز تعویص دریچه یا نه تا دیر نشده روش زندگیمو عوض کنم ممنون که به سوالم جواب دادین.

    • سلام
      شکر خدا مشکل جدی نیست و نیاز به تغییر شغل ندارید.

  32. به نام خدا
    با عرض سلام و ادب
    امروز بعد از اکو تشخیص داده شد آئورت دولتی دارم.
    که فقط گفتن هر ساله باید اکو بشم و قبل از هر جراحی باید انتی بیوتیک مصرف کنم.سوالم اینه چند سالی با این وضعیت زنده می مونم و در چه حد فعالیت فیزیکی میتونم داشته باشم و ورزشی مثل ایروبیک رو میتونم انجام بدم.کلا امروز امیدم رو از دست دادم

    • سلام
      مشکل مهمی نیست و بر طول عمر تاثیر زیادی ندارد. بر اساس اناتومی و شدت درگیری موجب تنگی و نارسایی می شود.

      • البته فقط ممکنه. من قضاوت نمی کنم.

  33. سلام.من ۳۵ سال دارم.چندسال قبل دکتر بهم گفت قلبم صدای اضافه داره به دلیل شل بودن میترال.فقط نباید استرس داشته باشم درمان نداره.این چندسال با اینکه روزای خیلی پر استرسی داشتم اما هیچوقت مشکلی نداشتم.حتی ورزش سنگین هم انجام میدم و داروی خاصی استفاده نمیکنم.فشار خونم همیشه پایین. خونم رفیقه. دیروز دکتر چند جمله بهم گفت که اصلا متوجه نشدم اینکه تنگی آئورت دولتی داری و اینکه کمی آئورت گچ گرفته اما من حالم خیلی خوبه نمیدونم دقیقا چکار کنم.الان من کارمند بانک هستم و زندگیم روال عادی داره به نظر شما این بیماری البته اگه درست تشخیص داده باشن چقد خطرناکه

    • ائورت دو لتی بیماری مادرزادی است که بتدریج علامتدار می شه. هم تنگی و هم گاهی نارسایی ائورت میده و در زمان پیشرفت تا حد شدید ، فقط مراقبت و بعد از آن جراحی نیاز دارد.

  34. عرض سلام و خسته نباشید
    من ۳۰ ساله هستم و تنگی مادرزادی دریچه آئورت دارم سال ۸۳ عمل ترمیمی انجام دادم و بعد از اون مشکلی نداشتم. امسال برای چک دوباره و اینکه قصد بارداری دارم به پزشکم مراجعه کردم و ایشان با توجه به سوفل ها و نوارقلب گفتند باید اکو انجام دهید و دریچه قلب شما مجددا تنگ شده است . اما خودم هیچ علامتی ندارم . میخواستم بدونم علت اینکه دوباره بیماری من برگشته چیست و اینکه آیا من با تنگی دریچه میتونم باردار بشم؟
    با تشکر

    • سلام
      تغییر سایز بدن و نیز گاهی چسبندگی مجدد لبه های دریچه، از شایعترین علل هستند.
      تنگی ائورت در طی بارداری بد تحمل می شود و موجب علامتدار شدن بیمار و مشکلات مادر و جنین می شود. بر اساس یافته های اکو ( اناتومی و گرادیان دریچه ای ) ممکن است اصلاح ضایعه قبل بارداری لازم باشد.

  35. سلام اقای دکتر، من ۷۶ سال سن دارم در اکو ۶ ماه قبل میزان تنگی دریچه ایورت قلبم ۳۵ گرادیان بود دکترم میگوید با توجه به سنم اگر گرادیان به ۴۵ رسید باید عمل شوم و دریچه ایورت تعویض شود، لطفا بفرمایید ایا داروی برای جلوگیری از افزایش تنگی ایورت وجود دارد؟ در صورت انجام عمل چه نوع دریچه ای توصیه میگردد؟ حیوانی یا فلزی ؟
    متشکرم

    • سلام
      صرف عدد گرادیان دلیل بر جراحی نیست و سایز و عملکرد بطن چپ و نیز علایم بیمار هم مهم است.
      در صورت نیاز به جراحی، با توجه به سن، دریچه بافتی مناسب تر خواهد بود

  36. سلام خسته نباشین
    من مادرزادی دریچه ائورتم گشاد بود و در سال ۸۹عمل کردم سنم ۱۳سال بود الان بعد از گذشته ۱۲سال دکتر بهم گفته رگ ائورت هم گشاد شده قطرش ۵۵ هست باید دوباره عمل کنم میخواستم بدونم بجز عمل کار دیگه میشه انجام داد چند وقتی هم هست ک لوزارتان مصرف میکنم

    • سلام. انوریسم ائورت، درمان جراحی لازم دارد و پروسیجر های اندووسکولار مناسب نیستند.

  37. با سلام و خدا قوت جناب دکتر عزیز با آرزوی سلامتی شما و همه ی عزیزان

    ۳۹ ساله هستم که از دولتی بودن دریچه قلبم و مادرزادی بودنش تازگی متوجه شدم . آزمایشم برای چربی ۱۷۶ هست . بعضی دکترها گفتن چک اکو هر ۶ ماه انجام بدم ولی بعضی گفتن باید عمل تعویض انجام شود . دریچه بیولوژیکی یا فلزی بیشتر کاربرد داره یا فعلا نیازی به عمل نیست که شاید با پیشرفت تکنولوژی نیاز به عمل باز نباشد .lvedd50mm / lvesd29mm /EF55% /bicuspidAV,moderateAS(AVA1cm2) /PG44mmhg,MG29mmhg /Aorta:aortic Root30mm Ascending aorta:32mm خطر عمل باز و عوارض بعد از عمل و ازکار افتادگی خیلی نگرانم … گفتن که فعلا کار نکن . پس با این اوضاع خرج زندگی چطور ممکنه در بیارم .

    • سلام
      تنگی ائورت شدید است. اگر علامتدار نیستید، می توانید پیگیری دوره ای داشته باشید.
      اگر تنگی ائورت علامتدار باشد، نیاز به تعویض دریچه دارید.

  38. سلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده قصد ازدواج با آقای ۴۰ ساله ای رو دارم که حدود ۸ سال پیش تعویض دریچه داشته و روزانه داروی وارفارین مصرف میکنن. چندتا سوال داشتم: اینکه آیا داروی وارفارین عوارض جدی داره؟ این افراد برای عمل های جراحی و دندانپزشکی و … به مشکل برنمی خورند؟ آیا این بیماری به جنین منتقل میشه؟ خطر خونریزی چقدر میتونه جدی باشه؟ آیا در زندگی عادی بیماری براشون آزاردهنده ست؟ و اینکه آیا این افراد در روابط جنسی مشکل پیدا میکنند؟
    ممنونم از راهنمایی حضرتعالی

    • سلام
      شایعترین عارضه وارفارین، خونریزی و شایعترین مشکل در دریچه های مصنوعی فلزی، اختلال عملکرد بعلت لخته بستن است. پس باید مادام العمر این داروساز مصرف و سطح خونی آن ماهانه چک و تنظیم شود.
      برای عمل ها و کارهای دندانپزشکی نیاز به برنامه درمانی و مشاوره دارند و باید وارفارین قطع ‌‌سپس شروع شود. بر اساس نوع عمل و نیز نوع و جایگاه دریچه این کار متفاوت و برنامه ریزی می شود.
      بیماری ارثی نیست و به فرزند منتقل نمی شود. عارضه مصرف وارفارین در مادران باردار بسیار است ولی در پدر، اغلب مشکل ندارد.
      مشکلی در روابط جنسی نخواهد بود.

  39. سلام.من حدود یازده سال هست که تعویض دریچه آئورت داشتم والان پیک گرادیانم حدود پنجاه هست.لطف میکنید برام توضیح بدین گرادیان و پیکش به چه معناست؟چون حین راه رفتن اذیت میشم بااینکه در این یازده سال هیچ مشکلی نداشتم

    • سلام. تنگی متوسط دریچه آئورت دارید. درمان و پیگیری در این مرحله معمولا کافیست و برای جراحی مجدد زوده. به توصیه پزشک معالج هم توجه کنید.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: