باز کردن عروق قلب با آنژیوپلاستی (استفاده از بالون و تعبیه استنت ( فنر) در داخل عروق کرونرقلب:

باز کردن عروق قلب با آنژیوپلاستی (استفاده از بالون و تعبیه  استنت ( فنر) در داخل عروق کرونرقلب:

 

تغییر نحوه زندگی مردم و ماشینی شدن آن، کاهش تحرک بدنی و افزایش شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و … و همچنین مصرف سیگار باعث شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی از نوع تنگی عروق کرونر(قلبی)  شده و به تبع آن سکته  قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یافته است. عروق کرونر وظیفه خون رسانی به عضلات قلب رابر عهده دارند.

انسداد عروق کرونر قلب موجب دردسینه می شود. درصورتی که این انسداد تدریجی و بواسطه ازایش تدریجی پلاک آترواسکلرو باشد درد سینه فعالیتی ایجاد می شود. پارگی این پلاک و انسداد ناگهانی رگ ، موجب درد سینه ناگهانی در استراحت و سکته قلبی می شود.

اوایل درمان محود به درمان صبی و داروها جهت گشاد کردن عروق بود که نیتروگلیسرین قدیمی ترین ومهمترین دارو در این زمینه بود و هست. سپس درمان های جید با اهداف درمان و نیز پیشگیری معرفی شدند. این داروها در موارد شدید قادر به درمان نبودند.

با ابداع آنژیوگرافی تشخیص محل انسداد، استفاده از جراحی بای پس کرونری نیز ابداع گردید.  سپس بدلیل تهاجمی بودن و برخی خطرات جراحی باز قلب ، تلاش برای یافتن روشهای غیر پهاجمی  شروع شد.

 در سال ۱۹۷۷ برای اولین بار، یک پزشک سوئیسی به نام  Gruntzig، با هدایت بالونی به داخل رگ کرونر یک بیمار قلبی و باد کردن آن بالون، موفق به رفع تنگی آن رگ شد.

                            

در اوایل  تنها از بالون جهت باز کردن عروق کرونر استفاده می ‌شد، اما مشکلاتی مانند  پارگی لایه داخلی رگ و یا بازگشت فوری تنگی (Recoil)  یا انسداد تدریجی مجدد آن با گذشت زمان  بروز می کرد که گاهی اوقات فاجعه آفرین بود.

این دلیلی بود تا محققان به فکر تولید  و کارگذاری استنت (Stent) یا همان  فنر در اصطلاح عامیانه  در داخل عروق کرونر  جهت تداوم باز نگهداشتن آن افتادند.استنت

استنت یا  فنر  تورینه بافته شده و  جمع شده  کوچکی از آلیاژهای مختلف فلزی  است که بدوره بالن  خالی بافته شده ودر طی آنژیوگرافی  درمانی  (بنام  آنژیوپلاستی)، آن را از طریق شریان کشاله ران یا دست ، وارد رگ کرونری می کنند و توسط بالونی که داخل آن است  آن را باز می نمایند تا هم اندازه دیواره درونی رگ شود.

  بالون برای باز کردن رگ کرونری قلب و نیز استنت روی آن  زده می شود و استنت برای باز نگه داشتن  شریان های کرونر قلبی یا  سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی ، عروق کلیوی و… که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود.

تعبیه استنت بعد بالن زدن موجب  کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون تنها  مثل بازگشت فوری تنگی  یا انسداد مجدد و تدریجی آن با گذشت زمان بود. اما عوارض خاص خود را هم دارد مثلا  پس از کارگذاری استنت فلزی  در برخی از بیماران در روزهای اول (معمولا طی ماه اول)، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شود که بیمار بایستی مجددا تحت  آنژیوپلاستی قرار گیرد  و گاهی حتی بدلیل ماهیت انسداد ناگهانی و کامل سکته وسیع قلبی و  مرگ بیمار رخ می دهد.. لذا مصرف داروهای ضد تجمع پلاکتی و بروز لخته خون مانند آسپیرین به همراه  کلوپیدوگرل ( با نام تجاری پلاویکس، اوسفیکس و…) افتادند.  با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش یافت و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد و تدریجی  ناشی از تشکیل بافت اضافی در داخل استنت بود که معمولا ۴-۳ ماه  پس از گذاشتن استنت بروز می‌ کرد.با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود. لذا در سال ۲۰۰۳ با استفاده از پلی‌ مرهای حاوی دارو  که داخل استنت کار گذاشته بودند (استنت های دارویی)  که  دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، موجب رفع این مشکل شدند  ولی بواسطه عدم اپیتلیالیزه شدن داخل رگ، مشکل افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد ناگهانی داخل رگ  تا حدود یک سال باقی می ماند (بر خلاف استنت معمولی که در طی ماه اول این خطر زیاد بود)  که با مصرف طولانی مدت داروهای ضد پلاکتی ، این مشکل قابل حل شد.انژیوپلاستی

به طور کلی استنت‌های دارویی باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب  در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند. هرچند  استنت‌های دارویی باعث کاهش بروز تنگی مجدد در داخل استنت و کاهش انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب می ‌گردد  و تاثیری در طول عمر و یا مرگ و میر ندارد، زیرا اصولا استنت ‌های بدون دارو نیز مرگ و میر بسیار ناچیزی دارند. پس  فلسفه تولید استنت‌های دارویی، افزایش طول عمر نیست، بلکه کاهش بروز تنگی مجدد در داخل استنت در بیماران خاص یا آناتومی های خاص انسداد عروقی با احتمال بالای تنگی مجدد  می‌ باشد. این فواید بیشتر در عروق باریک و تنگی‌ های طویل بیماران دیابتی و…  رویت می‌ گردد. لذا توصیه‌ می ‌شود بیمار در مورد انتخاب نوع استنت (معمولی یا دارویی) حتما نظر پزشک معالج خود را ملاک عمل قرار دهد و برای استفاده از استنت دارویی اصرار نکند.

30 comments

  1. اگردریک بیماردیالیزی ۷۵ ساله گرفتگی رگ گردن بابالن هم باز نشود چه باید گرد

    • سلام
      بسته به علائم بیماری ، شدت انسدادو بیماری های همراه متفاوت است.
      http://galb.ir/archives/905

  2. سلام
    فردی ۷۴ساله که ۱۰سال پیش ۲بار عمل آنژیوگرافی و۲سال پس از آن عمل بالون و۲سال پس از آن نیز عمل باز روی رگهای قلبی وی انجام گرفته .(در حال حاضر نیز دوباره عمل انژیوگرافی روی رگهای قلب وی صورت گرفته ولی نتیجه قابل توجهی نداده .)آیا می شود دوباره عمل باز قلب روی این شخص انجام گیرد .یا راه کار دیگری برای آن وجود دارد .
    با تشکر

    • سلام. بسته به نتایج آنژیوگرافی دارد. گاهی نیاز به هیچ کاری نیست. http://galb.ir/archives/905
      جراحی باز قلب مجدد با ریسک بالاتر میسر است ولی باید جراح از سود جراحی باز قلب مطمئن باشد .

  3. سلام
    خانمی ۵۰ ساله هستم و از سه سال پیش متوجه شده ام که سه تا از رگهای قلبم دارای انسداد میباشم و آنژیوگرافی هم صورت گرفته و دارای فشار خون بالا و دیابت هم هستم و بنا به تشخیص پزشک میباست استنت غیر دارویی انجام بدهم آیا امکان بازگشت گرفتگی وجود دارد و آیا استنت دارویی مثمر ثمر تر نیست؟
    ممنون

    • به طور کلی استنت‌های دارویی باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند. هرچند استنت‌های دارویی باعث کاهش بروز تنگی مجدد در داخل استنت و کاهش انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب می ‌گردد و تاثیری در طول عمر و یا مرگ و میر ندارد، زیرا اصولا استنت ‌های بدون دارو نیز مرگ و میر بسیار ناچیزی دارند. پس فلسفه تولید استنت‌های دارویی، افزایش طول عمر نیست، بلکه کاهش بروز تنگی مجدد در داخل استنت در بیماران خاص یا آناتومی های خاص انسداد عروقی با احتمال بالای تنگی مجدد می‌ باشد. این فواید بیشتر در عروق باریک و تنگی‌ های طویل بیماران دیابتی و… رویت می‌ گردد. لذا توصیه‌ می ‌شود بیمار در مورد انتخاب نوع استنت (معمولی یا دارویی) حتما نظر پزشک معالج خود را ملاک عمل قرار دهد و برای استفاده از استنت دارویی اصرار نکند.

      مطالب این لینک مفید است: http://galb.ir/archives/900

  4. سلام، بیماری ٧٩ ساله با گرفتگی کامل یک رگ و گرفتگی دو رگ در حدود ٩٠٪ ایا بالن فایده ای دارد زیرا به دلیل شرایط جسمی امکان عمل باز وجود ندارد،

    • سلام. در صورت آناتومی مناسب عروق و عدم امکان جراحی قلبی ، تعبیه استنت می تواند موثر باشد. . براساس فیلم آنژیوگرافی قابل قضاوت خواهد بود.

  5. می خواستم بدونم ایا أین عمل خطر مرگ را در بر دارند ایا زیاد یا کم برای فرد ۵۵ساله

  6. با سلام
    سوالی داشتم ازتون
    جراحی عمل قلب باز بر طول عمر چقدر تاثیر دارد؟با توجه به این که فرد دچار بیماری دیابت و ناراحتی کلیوی هم باشد

    پاسخ بدید،ممنون می شم

    • سلام
      بسته به شدت بیماری قلبی و نیز وضعیت عمومی بیمار از چند ماه تا چند سال متفاوت است.

  7. با سلام و خسته نباشید خدمت شما

    آیا راهی وجود داره که قبل از آنژیوگرافی متوجه شروع انسداد رگها ی قلبی وعروقی شد و بتوان جلوگیری کرد .لطفا توضیحی در این زمینه بدید

    • سلام. شروع انسداد رگ یا همان تصلب شرایین یا اترواسکلروز از حدود ۲۰ سالگی در همه افراد اثبات شده است فقط سرعت رشد ان بسته به سن و ریسک فاکتورعا متفاوت است.
      اگر پیشگیری می خواهید حتما باید از نوجوانی شروع کنید.هرچه زودتر بهتر. مطلب < href="http://galb.ir/archives/452">اترواسکلروز , و نیز پیشگیری در همین سایت کمک کننده است.

  8. سلام اگر یکى از رگها دچار ۵٠درصد گرفتگى باشه بالون نیاز داره؟

    • سلام. در صورت عدم وجود علائم خیر. درمان دارویی و پیگیری ارجح تر است.

  9. سلام .
    میخواستم ازتون بپرسم که عمل قلب برای باز کردن دریچه ی قلبی که تنگ هست برای بیمارانی که دیابت
    دارند عمل سختی هستش؟ ؟ ؟
    ممنون میشم زود جواب بدید چون واقعأ مهمه .
    مرسی

    • سلام . نه سخت تر ولی بیماران دیابت عوارض بیشتری دارد

  10. سلام من۱۸سالمه و ب علت کوارکتا سیون ائورت استنت گذاشتم در سرما قفسه ی سینم دردمیکنه این میتونه ب خاطر استنت باشه یا خیر؟؟؟؟

    • سلام. نه . درد بعد استنت آئورت بسیار بعید است. بیشتر بعلت توجه بیش از حد خود بیمار و درد عصبی است.

  11. با سلام پدر من ۱۴ ۱۵ روز پیش دچار حمله قلبی محل کارش شده آنها او را به سرعت به اورژانس رسانده و به بیمارستان رسول اکرم در ستارخان منتقل کردند بدون اجازه وی یا فرزندانش پدرم را آنژیوگرافی کرده و استنت برای پدرم گذاشتند بعد از خروج او از اتاق عمل پدرم با خواهرم صحبت کرده و حتی خندیده و گفته این ها بدن و پای من را ترکاندن پدرم قدرت تحمل دردش بالا بود ۶۳ ساله بود بعد ۲ ۳ ساعت که خواهرم مطمون شد حال پدرم خوب است میخواست به خانه برگرده من گفتم وایسا من هم بیام ملاقات پدرم من رفتم حول و حوش ۴ ساعت از آنژیو اول می گذشت دیدم پدرم سر جاش نیست بهم گفتند او را به اتاق آنژیو بردند دوباره رفتم آنجا ۴۰ دقیقه وایسا دم جنازه پدرم که خلبان بود و حتی یه قرص سرما خوردگی نمیخورد را تحویل گرفتم البته بعد بازنشستگی فست فود زده بود کارگرم داشت ولی خودش خیلی فعال و کاری بود.دکتر گفت من تمام تلاشم را کردم و دو بار براش فنر گذاشتیم و حتی پمپ هم براش زدیم اما اون بیمارستان خیلی کثیف و بی کیفیت بود من بالا سر جنازه پدرم با خواهر و برادرام شاید یک ساعت تو اتاق عمل بودم حتی همه پلیس ها پشت در اتاق عمل بودن که مارو بیرون کنن ولی برادرم تهدیدشون میکرد که میکششون حتی خودمون کاور تن پدرم کردیمو بردیمش سرد خانه در اوج ناباوری پدرمو کشتن اسم دکترم دکتر سزاوار بود ولی انگار یه انترن آنژیو اول را انجام داده حتی خود بیمارستان هم به مرگش مشکوک شد و گفت تو ۴ ساعت بعد آنژیو اول مرده برا همین کالبد شکافی اش کردن و نتیجه اش هنوز دست ما نیست ما از بیمارستان شکایت کردیم چون حتی رضایت نامه از ما نداشتن لطفا دلیل مرگ پدرم را به من بگید چون برای من قابل هضم نیست هر روز آرزو می کنم من جای پدرم می مردم دکتر گفت سکته وسیعی داشته و نتونستن مهارش کنن ولی من باورم نمیشه

    • سلام و عرض تسلیت. هر چند پاسخ به این سئوالات و یا قضاوت در این قضیه از عهده بنده خارج است ولی درکل در موارد اورژانس تهدید کننده حیات مثل سکته قلبی اذن بیمار و همراه لازم نیست مگر بیمار یا همراه صراحتا عدم رضایت کتبی را برای بیمار هوشیار و عاقل و بالغ امضا کنند. در مورد بیمار غیر هوشیار اذن و اجازه همراه مانع عدم انجام مداخله پزشکی نبوده و با نظر دادستان ( به نمایندگی ولی فقیه) مداخله پزشک بدون اذن خانواده لازم است.
      سکته قلب یک واقعه ناگهانی بدنبال پارگی پلاک آترواسکلروتیک عروقی و تشکیل لخته و انسدادناگهانی رگ بوده بوده و حتی چند دقیقه قبل از پارگی، حتی توسط پزشک و معاینه و … هم قابل تشخیص نیست.
      انترن ها به هیچ وجه داخل اتاق انژیو نمی شوند تا چه رسد به انجام انژیو. و جز دروس دوره انترنی نیست. ولی ممکن است توسط دستیاران سال اخر قلب ( که حکم متخصص قلب بدون گواهی نامه ) را دارند انجام شود که کاملا قانونی تلقی می شود.
      مطمئنا هدف گروه پزشکی درمان بوده و متاسفانه سیر بیماری روند خوش ایندی نداشته و نتایج متاسفانه موفقت امیز نبوده است. تمام مگ های زیر ۴۸ ساعت دربیمارستان یا خارج بیمارستان گواهی فوت فقط توسط پزشک قانونی صادر می شود مگر پزشک معالج قبلا بیمار را بشناسد و در روند درمان ولی انتظار فوت را قبلا داشته باشند مثل بیمار پیر یا سرطانی و… مرگ های ناگهانی توسط پزشکی قانونی بررسی می شوند که روند نرمال و فانونی است.
      مجددا تسلیت عرض می نمایم.

  12. من۳۸ ساله هستم و نه سیگار و نه قلیان اما دود مصرف میکنم یک ماه پیش انژیو و بالون و استنت گذاشتم اما حالا بعداز یک ماه بعضی مواقع دست چیم درد خفیفی دارد و قفسه سینه ام بعضی مواقع سوزش دارد و بعضی مواقع درد که جای درد متغیر است به دکترم مراجعه کردم گفت چیز مهمی نیست در ضمن داروهایم را به موقع مصرف میکنم و شغلم بسیار پراسترس است لطفا من را راهنمائی کنید با کمال تشکر

    • سلام. اگر درد با فعالیت تشدید نمی شود و معاینه پزشکتان نرمال بوده دیگر نگران نباشید.
      در صورت تشدید علائم یا درد شدید سینه مجدد با پزشکتان مشورت کنید.

  13. سلام آیا گذاشتن استنت یا فنر خطراتی هم داره یا نه مثلا آیا اگر مریض نیاز به ام آر آی داشته باشد فنر فلزی خطری ندارد؟ ممنون زود تر پاسخ بدین متشکر

    • سلام. اغلب استنت های جدید با انجام MRI سازگارند. عوارض را در لینک مقابل مطالعه کنید http://galb.ir/archives/900

  14. سلام من۲۲سالمه و تنگی دریچه پولمونر دارم و دکترا گفتن باید بالون انجام بدم.سوالم اینه که خودم استنت تهیه کنم بهتره یا استنت های بیمارستان هم مرغوبه؟خواهش میکنم زودجواب بدید ممنون ازلطفتون

    • سلام. در تنگی پولمونر ، استنت نمی گذارند فقط بالون میزنند.. ضمنا بالون یا استنت را باید بیمارستان تهیه کند نه شما !!!!!

  15. سلام پدر من ۶۰ساله و برای اولین بار و بصورت تصادفی متوجه نارحتی خود شد بعد از مراجعه به پزشک بلافاصله تشخیص عمل باز داده شد. درحالی که پدرم ازنظر سلامتی مشکلی نداشته و ندارد. دلیل دکتر بسته بودن سه رگ اصلی عنوان شده پدرم فقظ آنژیو گرافی شده فقط یک بار و از روی همان آزمایش این نتیجه گرفته شده است.آیا بدون تلاش برای راه حل دیگری باید با عمل باز موافقت کنم.
    آیا مشکلات ریه و بیماری مینیر(مشکلات گوش میانی و مشکل تعادل) در عمل باز تاثییر گذارند تا چه حد؟
    چگونه می توانیم مدت زمان زنده بودن بدون هیچ عملی روی قلب با توجه به بسته بودن سه رگ اصلی تخمین زد؟

    • سلام. آنژیوگرافی روش تشخیصی قطعی تنگی عروق قلبی بوده و برای تصمیم گیری کافی است.
      گاهی می توان با انژیوپلاستی (د بالون زدن و تعبیه استنت ) هر سه رگ را باز کرد ولی پیش اگهی و نتیجه دراز مدت به اناتومی رگ وابسته بوده و اما گاهی جراحی باز بهتر از انژیوپلاستی باشد.

  16. عالییییی مرسی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: